Wat vooraf ging
Wat vooraf ging
Tussen 2015 en 2021 zijn belangrijke stappen gezet richting de Agenda voor het Waddengebied 2050:
- 2015–2017: De bestaande Structuurvisie Waddenzee is geëvalueerd. In 2017 verscheen de beleidsverkenning naar de toekomstige rol en ambitie van Rijk en Regio.
- 2018: Het Regiecollege Waddengebied (RCW) liet discussiepapers opstellen over zeven thema’s, zoals havens voor duurzame ontwikkeling, duurzame energie, landschap en ruimtegebruik, veerkrachtig voedselweb, duurzame bereikbaarheid, innovatieve economische initiatieven en demografische ontwikkelingen.
- 2019: Deze papers vormden de basis voor het RCW-advies aan de Stuurgroep. De uitkomsten zijn gebundeld in de publicatie Als het getij verloopt.... In werkateliers werd per deelgebied een toekomstperspectief besproken. De concept-Agenda werd daarna gepresenteerd in regiobijeenkomsten en vastgelegd in de 'Waddenbrief' aan de Tweede Kamer (Kamerstuk 29684, nr. 185, d.d. 20 juni 2019).
- 2019–2020: De concept-Agenda werd via informele consultatie gedeeld met bestuurders en bewoners. De reacties zijn verwerkt in een Reactiedocument.
- 2020: Het Omgevingsberaad bracht een positief advies uit, met aandacht voor haventoegankelijkheid en balans tussen natuur en medegebruik. De Agenda werd hierop aangepast en vrijgegeven voor formele consultatie, inclusief internetconsultatie.
- 2021: Na afronding van het proces is de Agenda, samen met de Nota van Antwoord, aangeboden aan de Tweede Kamer. Tijdens een webinar in januari werd toelichting gegeven op de nota. Een kleine tekstuele correctie is als erratum toegevoegd.
Samen communiceren
Om de doelen van de Agenda voor het Waddengebied 2050 en het Uitvoeringsprogramma (UP) breder bekend te maken, is een communicatiestrategie opgesteld. Deze strategie helpt ons om informatie op een heldere, herkenbare en eenduidige manier te delen — met elkaar én met de buitenwereld.
De strategie richt zich specifiek op stakeholders: overheden, organisaties en andere betrokken partijen. Hoewel iedereen verantwoordelijk blijft voor zijn eigen communicatie, biedt de gezamenlijke aanpak houvast en een herkenbare lijn in de communicatie rondom het Waddengebied.
De doelen van de communicatiestrategie zijn:
1. Samen met alle eigenaren van de agenda een eenduidige boodschap uitdragen over alles wat met de agenda en het uitvoeringsprogramma te maken heeft.
2. Meer bekendheid geven aan het de doelen van het uitvoeringsprogramma en de agenda.
3. Stakeholders informeren over de tussentijdse resultaten van de lopende initiatieven uit het uitvoeringsprogramma.
4. Initiatieven versterken door van elkaar te leren.
Er zijn diverse producten ontwikkeld om te helpen met communicatie, waaronder een huisstijl, video, een catalogus van de initiatieven en transities. Neem vooral een kijkje in de beschikbare middelen die hieronder te vinden zijn, ze zijn vrij te gebruiken !